Het (ver)kopen van een bedrijf: een stappenplan
query_builder Leestijd 3 min
Het (ver)kopen van een bedrijf begint met het opstellen van een stappenplan.
Stap 1. Voorbereiding
Een goede voorbereiding is cruciaal voor een soepel (ver)koopproces. Formuleer daarom een antwoord op ieder van deze vragen:
- Wat is jouw doel?
- Wat voor een bedrijf wil je overnemen?
- Wat is de financiële structuur van het bedrijf?
- Wat is de positie van de directeur en/of aandeelhouders?
- Wil je de onderneming volledig overnemen?
- Welke overnamesom wil je betalen?
- Hoeveel eigen vermogen wil je inzetten?
Schrijf de antwoorden uit in een overzichtelijk plan. In dit stadium is het ook al van belang om een overnamespecialist te benoemen. Deze specialist zal adviseren, ondersteunen en taken uit handen nemen waar mogelijk. De juristen van Wessel kunnen hierbij helpen.
Stap 2. Vraag en aanbod
Om na te gaan waar vraag en aanbod ligt, is het handig om een aantal verschillende zoekkanalen te gebruiken. Bijvoorbeeld een databank die bedrijven en overnamekandidaten bij elkaar brengt, maar ook (online) advertenties in vakbladen kunnen relevant zijn. De verkopende partij levert meestal een verkoopmemorandum. Hierin staat alle voor de koper relevante informatie, zoals bedrijfsactiviteiten en afzetmarkt, informatie over vaste activa, financiële gegevens en redenen voor de verkoop van het bedrijf.
Stap 3. Oriënterende gesprekken
Zodra je bedrijf/koper is gevonden, is het tijd om alle partijen die bij een overname betrokken zijn te benaderen. Denk hierbij aan een adviseur, jurist, notaris en financiers. Zij helpen je het proces te regisseren en eventuele risico’s te beperken.
Stap 4. Onderhandelingen
Een overnamespecialist kan je helpen bij de onderhandelingen om zo de beste overnamecondities te behalen. Daarbij gaat het om meer dan alleen de verkoopprijs. Tijdens deze fase wordt een intentieovereenkomst (ook wel letter of intent of LOI) gesloten met de verkoper. Hierin staat beschreven hoeveel de koper bereid is te betalen. Als er nog geen bankfinanciering geregeld is, wordt in de LOI een financieringsvoorbehoud opgenomen.
Stap 5. Financiering
De financiering bestaat meestal uit drie onderdelen: eigen middelen van de koper, een bancaire financiering en een lening van de verkoper. Het opstellen van een financieringsaanvraag is het startpunt voor de bancaire financiering. De bank komt vervolgens met een kredietvoorstel met informatie over de omvang van de financiering, gevraagde zekerheden en tarieven.
Stap 6. Voltooiing
Voordat de koopovereenkomst wordt gesloten, krijgt de koper de gelegenheid om de juistheid en volledigheid van alle gegevens te controleren. Dit wordt ook wel het due diligence-onderzoek genoemd. Daarna kan de overeenkomst worden opgesteld. Tot slot wordt de overeenkomst vastgelegd bij een notaris, worden de aandelen officieel overgedragen en wordt de koopsom betaald. Hierna is de overname een feit.Een uitgebreide beschrijving van alle formele details van het overnameproces vind je hier.
Heb je vragen over het overnameproces? Neem gerust contact met ons op via 071 888 5905 of mail naar info@wesseljuristen.nl.