Coronavirus: meest gestelde vragen van werkgevers

Coronacrisis. Als werkgever heb je de plicht om zorg dragen voor je werknemers. Maar waar moet je in tijden van crisis rekening mee houden? Wat mag je op dit moment van je werknemers verwachten? Wat zijn je verplichtingen als werkgever wanneer je te maken hebt met werknemers die besmet zijn of voor wie een vermoeden van besmetting bestaat? In dit stuk vind je de meest gestelde vragen waardoor je als werkgever direct door kunt.

1. Hoe zit het met thuiswerken?

Werknemers kunnen niet worden verplicht om thuis te werken. Maar werknemers mogen ook niet weigeren om te komen werken. Dit is anders in het geval er een gegronde reden voor vrees voor besmetting van de werknemer bestaat.

In het geval werknemers wel thuis gaan werken, is het verstandig om goede afspraken te maken over bereikbaarheid van de werknemer, de werkplek en het gebruik van bedrijfseigendommen.

2. Wat te doen bij een (vermoeden van) besmetting?

Bij een besmetting of een gegronde vrees daarvoor, is het advies om de werknemer onmiddellijk naar huis te sturen en te adviseren om telefonisch contact op te nemen met de huisarts. Daarnaast is het verstandig om ook de bedrijfsarts te informeren, die kan eventueel een adviserende rol innemen.

Download nu het volledige document met alle antwoorden op de meeste gestelde vragen van werkgevers in verband met het corona virus.

Vanzelfsprekend zijn wij beschikbaar voor bedrijfsspecifieke adviezen, het opstellen van een beleid en/of het opstellen van een informatiebrief voor werknemers.

Deze website is beschermd door reCAPTCHA en de volgende Google voorwaarden zijn van toepassing: Privacy Policy en Terms of Service.