Opzegtermijn transitievergoeding

Benieuwd hoe het zit met opzegtermijn en transitievergoeding? Lees hier verder.

Wat is een transitievergoeding?
De transitievergoeding, ook wel een ontslagvergoeding genoemd, is een brutobedrag dat je van je werkgever ontvangt wanneer je wordt ontslagen. De transitievergoeding kan voor verschillende doelen worden ingezet, hier mag je zelf in kiezen. Het doel van de transitievergoeding is de transitie van werk naar werk te vergemakkelijken. Je kunt met dit geld bijvoorbeeld kiezen voor om- of bijscholing zodat je sneller aan een nieuwe baan komt. De hoogte van de vergoeding is wettelijk bepaald en beslaat een derde van het bruto maandsalaris per gewerkt jaar. Hoe zit het met opzegtermijn en transitievergoeding?

Opzegtermijn transitievergoeding
De (inachtneming van de) opzegtermijn staat los van de uitkering of het recht op de transitievergoeding. Het in achtnemen van de opzegtermijn is voor zowel de werknemer als voor de werkgever verplicht. Indien een van de partijen dit niet doet, staat daar een boete tegenover ter hoogte van het loon keer het aantal maanden dat de opzeggingstermijn bedroeg. Wel is het zo dat indien jij en je werkgever kiezen voor een ontslag met wederzijds goedvinden, je werkgever altijd een opzegtermijn in acht moet nemen. Dit komt omdat je anders een WW-gat hebt ter hoogte van je opzegtermijn. Dat zou in veel gevallen betekenen dat je transitievergoeding (of een deel daarvan) zomaar verdwijnt in dit WW-gat. Immers, je zult ergens je vaste lasten van moeten betalen. Het loont dus wel om bij een ontslag met wederzijds goedvinden, een jurist mee te laten kijken of de vaststellingsovereenkomst (die een dergelijk ontslag vastlegt) wel helemaal in jouw voordeel is opgesteld. Je kunt na ondertekening van je vaststellingsovereenkomst (behalve binnen je bedenktijd) je werkgever nergens meer voor aansprakelijk houden en dus ook niet voor een niet in acht genomen opzegtermijn. Opzegtermijn en transitievergoeding staan dus los van elkaar.

Zorg dat je opzegtermijn altijd zelf in acht neemt en zorg dat je werkgever deze in acht neemt. Het komt nogal eens voor dat de werkgever hier een fout in maakt die jou – als werknemer – duur kan komen te staan, omdat het UWV dit WW-gat niet gaat dekken met het argument dat de werknemer ook had moeten opletten.

Vragen over opzegtermijn en transitievergoeding? Bel ons gerust